Rekwizyty do Tańca Brzucha






Laska (assaya) - lekki, drewniany lub bambusowy kij, całkowicie prosty lub zagięty półokrągło na końcu, często bogato zdobiony. Wykorzystywana w tańcach folklorystycznych, najczęściej do żywego, skocznego saidi lub beledi. Taniec z laską (raqs assaya) wywodzi się z męskiego tahtib (Górny Egipt) - połączenia tańca i sztuk walki. Można tańczyć z jedną lub dwiema laskami, w zależności od umiejętności i porządanego efektu. Często tancerki wykorzystują assayę w balansach, opierając kij na głowie, ramieniu, ręce itp.

Woal (welon)- delikatny, zwiewny materiał (jedwab, szyfon, organza itp.) w kształcie prostokątu lub półkola. Wykorzystywany przez tancerki do efektownego wejścia na scenę lub jako główny element pokazu. Taniec z woalem może być zmysłowy i tajemniczy lub mieć charakter popisowego show, zwłaszcza wtedy, gdy tancerka wykonuje z nim skomplikowane figury, obroty i kombinacje lub tańczy z więcej niż jednym welonem. Za prekursorkę tańca z woalem uważa się egipską tancerkę Samię Gamal (ur. 1924 - zm. 1994).

Saggaty (zillsy) - instrument perkusyjny składający się z 2 par metalowych, zwykle mosiężnych talerzyków o średnicy ok. 6cm (zdarzają się zarówno mniejsze, jak i większe), zakładanych za pomocą gumek na kciuki i środkowe palce obu rąk. Służą one tancerce do wystukiwania rytmów podczas tańca.

Świecznik (shamadan) - noszony przez tancerki na głowie. W tradycji egipskiej shamadan jest związany z ceremonią weselną, a zapalone świece symbolizują światło, miłość i dobrobyt. Taniec ze świecznikiem (raqs shamadan) opiera się na utrzymaniu balansu i równowagi podczas wykonywania figur, także na ziemi.

Miecz - odlewany, specjalnie wyważony, częściowo stępiony, jest wykorzystywany w tańcu orientalnym głównie w balansach (na dłoni, biodrze, brzuchu, ramieniu, głowie, nodze itp.), również w pozycjach na ziemi. Niektóre figury w tańcu z mieczem nawiązują do walki wręcz, jednak zazwyczaj tancerki dają popis swoich umiejętności poprzez utrzymywanie jednego, a czasem dwóch mieczy na różnych częściach swojego ciała.

Skrzydła Izydy (Isis wings) - niezwykle efektowny i atrakcyjny rekwizyt, nawiązujący do mitologii starożytnego Egiptu. Najczęściej skrzydła wykonane są z półprzezroczystego lub nieprzezroczystego, lśniącego i odbijającego światło materiału, który tancerka przymocowuje do szyi. Jednocześnie w rękach trzyma pozostały materiał za wszyte, ukryte w nim bambusowe kijki. Unosząc ręce w górę tancerka prezentuje skrzydła, tym samym przypominając egipską boginię Izydę. Taniec ze skrzydłami doskonale wpasowuje się w kategorię belly dance show, a efektowne obroty i arabeski pozostawiają na widzu niezapomniane wrażenie.

Taca - z owocami lub świeczkami. Taniec z tacą pochodzi z Maroka i podobnie jak taniec z mieczem lub shamadanem opiera się na sztuce balansu - utrzymywaniu tacy na głowie podczas wykonywania ruchów biodrami, ramionami itd.

Fanveil - to połączenie wachlarza i jedwabnego woalu o długości ok. 150cm. Taniec z woalo-wachlarzem z powodzeniem zasługuje na miejsce w kategorii belly dance show. Wachlarz poruszany dłonią wprawia w ruch materiał, który zaczyna delikatnie falować w powietrzu. Bliskość ciała tancerki sprawia wrażenie jakby woal ją "oplatał". Można tańczyć z jednym lub dwoma fanveilami.



Następne tematy:

Historia Orientalnego Tańca Brzucha

Belly Dance - Taniec Orientalny

Yanarim

KURS TAŃCA BRZUCHA



















Szkoła Tańca
Al-Mara Wrocław

ul. Ofiar Oświęcimskich 19

(+48) 66-88-34-550
lub
(+48) 605-499-162


Strona Głowna
Szkoły Tańca Al-Mara
Szkoła Tańca Al-Mara Wrocław